Zaalteam De Vlijt mist 150 jaar ervaring

Op 5 december vorig jaar stond onderstaande tekst in een zaalvoetbalverslag;

Al 5 speelronden slaagt het zaalvoetbalteam De Vlijt er maar niet in om de eerste punten binnen te halen. Eerst geplaagd door gebrek aan ervaring, ontstaan door een nieuwe samenstelling van het team, daarna geplaagd door blessures van niet onbelangrijke spelers die het scorend vermogen bezitten. Want in het voetbalspelletje geldt nog steeds: als je niet scoort kun je ook niet winnen.

Nu een seizoen verder geldt bovenstaand puntloze verhaal voor het team Van der Lek Garagedeuren. De eerste punten moeten nog binnenkomen, zij het dat ze pas 3 wedstrijden hebben gespeeld. Met 250 jaar voetbalervaring in het veld (gemiddelde leeftijd 50 jaar) moesten ze het deze woensdag opnemen tegen Team De Vlijt die vorig jaar in hetzelfde schuitje bevond. Dit team met een gemiddelde leeftijd van 21 jaar zou zeker conditioneel de tegenstander de mokerslag gaan toedienen. Tenminste…daar ging iedereen bij team De Vlijt vanuit!

Moeite voor de punten
In het doel van De Vlijt de robuuste Gerard Blijleven, die je niet zomaar even passeert, in het andere doel Ronald van Koert ooit doelverdediger in het eerste van Zevenhoven en NSV. De wedstrijd begon al direct met aanvallen en afstandschoten van de voet van Dave van Lith en Robin Leliveld, maar het was Carlos Ximenos voor Van der Lek die bij het andere doel vanuit een onmogelijke hoek uithaalde en de bal net voorlangs het doel zag gaan en hiermee benadrukte dat De Vlijt er meer moeite voor moest doen om de puntjes binnen te halen. Van der Lek stond georganiseerd te verdedigen en de tegenstander had veel moeite de behendige James Augustin de weg naar hun doel te beletten. Van Lith moest menigmaal ingrijpen en door hard inkomen en zijn lichaam gebruiken de aanval te stuiten en mistte in de daaropvolgende acties de rust en organisatie om de tegenstander uit te spelen. Bij enkele situaties waaruit een scoringskans zou kunnen ontstaan verprutste hij die door het nemen van een afstandschot.

Uitgespeelde kansen
Sven Heemskerk kon in deze wedstrijd de rust niet vinden anders had hij de score mogen openen maar zag zijn schot op doel naast gaan. Het was Wesley Hogervorst die de score opende en De Vlijt op voorsprong zette, maar direct kwam het antwoord van Harrie Splinter die met een schuiver Blijleven verraste 1-1. De aanvallen van De Vlijt werden minder, het balverlies des te groter waardoor er kansen ontstonden voor de tegenstander. Een moment van achteloosheid bij De Vlijt zorgde voor een hachelijke situatie voor hun doel waar Blijleven zijn diensten bewees door de meest onwaarschijnlijke reddingen. De daaropvolgende aanvallen van hun kant werden opgevangen door de georganiseerde verdediging van Van der Lek. In de tweede helft een aandringend De Vlijt maar met schoten van afstand en vanuit onmogelijke posities is het voor een doelverdediger appeltje/eitje om de ballen af te weren. Van der Lek kreeg nog een aantal uitgespeelde kansen maar waren niet gelukkig in de afronding. In de slotfase stonden Leliveld en Jasmin Rasjnalin oog in oog met van Koert maar zagen beiden hun schot op doel hoog over gaan. De oudjes dwongen hiermee de jonkies op de knieën en daarmee respect af voor het behaalde resultaat. Het eerste puntje voor Van der Lek Garagedeuren is binnen maar bovenal hebben ze laten zien niet te hoeven onderdoen voor een team wat momenteel bovenin meedraait. Want als je als team moeite hebt om te scoren moet je ervoor zorgen dat de tegenstander ook niet scoort.