Verslag SVZ – Lugdunum

De boot is vertrokken, Sinterklaas weer richting Spanje maar het voetbal gaat door. Met de Kerst in aantocht en een puntenkaart die nog lang niet vol is verwacht je wellicht dat Danny voor een Kerstboom opstelling gaat maar daar wilde hij niets van weten, hij wil pieken met een ander systeem.
We starten met Jody, Lars, Sjoerd, Jop, Berry, Tobias, Stan, Robin L, Falco, Nick en Gareth.
Op bank proberen Robin vM, Swen, Joost, Oscar en Nick V het warm genoeg te houden zodat ze eventueel de wedstrijd over het dooiepunt kunnen trekken.
Met de al weken geblesseerde Maurits en Robert en nu Nino erbij is het druk voor Jasmijn en moet Danny soms puzzelen.
Met een harde wind en veel regen is het moeilijk voetballen vandaag.
Het eerste kwartier zijn er geen hoogtepunten die studiosport waardig zijn op een goede voorzet van Robin L en knappe kopbal van Stan na. In de 16e staat het 0-1 na opbouw fout van Jordy, zonde maar niets aan te doen.
Daarna begonnen we wat mogelijkheden en kansen te creëren.
Lars die Nick weet te vinden, Nick schermt de bal goed af, draait knap open en komt tot een schot vanaf rand 16 en schiet over. Een terugspeelbal van Lugdunum levert een vrijetrap op in de 16 rond de strafschopstip. De keeper houd de bal waarna de bal tussen veel spelers in voor de goal op de grond valt. Er ontstaat een heuse scrum waar er meerdere schoten gelost worden helaas raakt er geen één doel.
De beste dribbel van de eerste helft is van Nick, op de middenlijn komt hij aan de bal, draait open en gaat met de bal aan de voet richting goal, de eerste 3 tegenstanders hebben geen schijn van kans omdat Nick ze te snel af is, als er 2 verdedigers zijn die hem samen de pas willen afsluiten kiest Nick razend snel voor een schot van 20 meter, de bal stuiter een keer en vliegt richting de hoek van de goal tot dat een hand van de keeper zorgt dat de bal terug het veld in komt, Gareth lijkt de man die de rebound op gaat pikken maar komt er net niet aan.
In de 37e minuut schieten onze Leidse vrienden de bal lukraak de lucht in, wat er dan gebeurt is moeilijk te omschrijven. De bal blijft hangen op de wind zoals alleen een bal in de kerstboom kan, de wind brengt de bal 45 meter verder waarna die besluit de bal te laten vallen. Voor Jordy was dit erg moeilijk in te schatten en met een spits in de buurt ontstaat er een situatie waarin de spits de 0-2 binnen kan schieten. Dat betekent dat we met 0-2 de rust in gaan zonder het gevoel te hebben dat Lugdunum echt beter is dat wij.
In de rust komt Nick V voor Robin L die niet meer verder kan.
Meteen na rust maken we de 1-2 en doen we weer helemaal mee. Nick V krijgt de bal vanaf onze linkerkant en draait goed open naar rechts en zet Nick M aan het werk, Nick M kan deze bal wel waarderen en dreigt naar binnen te gaan maar gaat buitenom en omdat hij al op snelheid is heeft de verdediger geen kans, Nick kijkt en schiet de bal perfect in het zijnetje van de verre hoek. In deze fase komen we ondanks de wind tot best goed voetbal, we houden de bal geregeld in de ploeg.
Aan hoekschoppen geen gebrek, na 3 hoekschoppen op een rij wordt de 3de slecht uitverdedigt en komt terug bij Gareth die hem indraaiend voor geeft. Sjoerd loopt goed en schat de wind goed in waardoor hij kan koppen, echt vaart meegeven lukt niet waardoor de keeper de bal nog kan pakken. Met in de 69e Robin vM voor Gareth brengen we nieuwe energie. We voelen dat er resultaat mogelijk is vandaag. In de 76e minuut geeft Berry een voorzet waarvan hij het gevoel heeft, dit is een assist. Mooi aangesneden, goede hoogte en snelheid richting Falco. Falco is klaar om de 2-2 te maken maar dan pakt de wind de hoofdrol weer, de keeper van Lugdunum weet zich er geen raad mee en slaat de bal in blinde paniek tegen zijn verdediger aan waardoor de bal in het doel gaat en de 2-2 een feit is. Beide teams willen winnen en er ontstaat een open laatste kwartier waarin Danny besluit de goed spelende Stan te wisselen voor Oscar die Sjoerd kan helpen om een tegengoal te voorkomen.
Tobias zit de hele wedstrijd er al lekker in maar dit laatste kwartier valt de extra op. Jordy die ons er doorheen moet slepen met een redding. Maar SVZ is ook een aantal keer dichtbij de overwinning. Een voorzet van Falco waarna Nick M denkt te scoren maar de keeper met een reflex de bal onder de lat vandaan tikt. Een hoekschop van Robin vM waarna Berry voorbij de 2e paal goed binnen schiet maar van de lijn gehaald wordt door een speler van Lugdunum. Een hoge voorzet op Falco waarvan ik dacht die gaat hij binnen koppen maar die bal neemt hij op borst waarna Lugdunum er als de kippen bij is om de bal weg te werken. Zo blijft het 2-2 en stappen we na een ruststand van 0-2 als morele winnaar van het veld waar toch ook nog een gevoel aan hangt van: “we hadden kunnen winnen”.
Korte conclusie: tevreden met een punt.

Door de ogen van de leider