Verslag Bodegraven – SVZ

Bij afwezigheid van de 0172 journalisten en elftalleider Peter de Kruijf hebben de legendarische verslaggevers van weleer de pen voor eenmaal opgepakt. Zevenhoven 1 is immers van ver gekomen, heeft een periodetitel die voor het oprapen lag laten liggen, maar doen nog steeds gewoon goed mee in de competitie.

Vandaag de uitwedstrijd bij het reeds gedegradeerde Bodegraven. Omstandigheden op dit prachtige sportpark waren niet anders te noemen dan goed. Enige minpunt zat in het tenue van Zevenhoven 1. Bodegraven speelt (ook) met rode sokken, waardoor Zevenhoven verplicht was van kleur te wisselen. Tot ontzetting van de in grote getale meegekomen supporters droegen de mannen van trainer Snatersen blauwe sokken onder het mooie gele-rode tenue. Blauwe sokken, wat moeten de verslaggevers hier nog over zeggen. Veel lelijker als blauw is er niet, maar goed.

Zevenhoven startte in de zelfde opstelling als ingezet na de winterstop, enige wijziging was Robin van Mever die de niet gehele fitte Lars Jansen verving. Jansen zat overigens wel op de reserve bank samen met de sympathieke Kevin Haak. Na de aftrap bleek al snel dat Zevenhoven Bodegraven zo snel als mogelijk bij de “strot” wilde pakken en dit lukte ook bijna binnen een minuut. Keeper Stefano Tanis, inmiddels 42 jaar en speciaal opgeroepen voor deze wedstrijd, schoof een terugspeelbal zo in de voeten van spits Marco Pellegrom. Pellegrom, die inmiddels qua gemaakte doelpunten op een keurige twee plaats staat achter all time clubtopscorer Koos Verlaan, koos ervoor niet zelfzuchtig te zijn en legde de bal breed richting de inkomende Falco de Lange. Deze optie was sympathiek naar zijn medespeler, ware het niet dat de afgegeven bal iets te kort was en Falco de Lange een drietal verdedigers in zijn nek had hangen. Een hele grote kans op een vroege 0-1 ging hier mee verloren. Voor Zevenhoven was dit wel het signaal om druk te houden op Bodegraven. Bodegraven op zijn beurt bleef zeker in het eerste half uur van de wedstrijd goed op de been. De ploeg werkte hard voor elkaar en waren zeker niet van plan om deze wedstrijd te laten lopen. Zevenhoven had hier het eerste half uur duidelijk moeite mee. Passing was slordig en men vergat in deze fase de voetballende oplossing te (blijven) zoeken. Een kwartier voor het einde van de eerste helft kantelde de wedstrijd heel langzaam de kant van Zevenhoven op. Het spel werd beter en de kansen ontstonden. Eerst was het Marco Pellegrom die uit een mooie aanval goed afrondde op het doel van Bodegraven en niet veel later een uitstekende kopbal van Falco de Lange, echter vonden beide heren de meer dan uitstekend keepende Stefano Tanis op hun weg. Tanis hield in deze fase van de wedstrijd echt zijn ploeg op de been. Met nog 2 minuten op de klok pakte Zevenhoven dan toch de voorsprong. Rechtsback Robin van Mever zag en benutte de ruimte die voor hem lag en leverde een piekfijne voorzet af op spits Falco de Lange die ditmaal de bal wel achter keeper Tanis gewerkt kreeg. Dit doelpunt leek bevrijdend te werken voor de ploeg van Snatersen en zo ging men met een 0-1 voorsprong de rust in.

In de rust liet trainer Snatersen zijn ploeg ongemoeid en dezelfde 11 spelers betraden het veld voor de tweede helft. Zevenhoven ging verder waar het na het maken van het eerste doelpunt was begonnen. Het spel werd steeds verzorgder en na een minuut of 10 spelen maakte Berry Peters uit een cornerbal de 0-2. Bodegraven bleef op zijn beurt heel gegroepeerd spelen en met de snelle spits Mitchell van Tier gevaarlijk bij een snelle uitval. Dit gebeurde dan ook in de 65e minuut, een diepe bal werd door Van Tier op juiste waarde ingeschat en hierbij troefde hij het centrale duo Zwart-Zuijdervliet af. Oprukkend richting keeper Jordy Aartman was het diezelfde Zuijdervliet, die, al dan niet bewust, een overtreding maakte om deze aanval af te stoppen. Hierbij mocht Zuijdervliet niet mopperen dat de uitstekend leidende scheidsrechter zijn overtreding afdeed met een gele kaart. De weg richting het doel van Aartman lag immers open. Niet heel veel later mocht Zevenhoven wederom niet mopperen met een arbitrale beslissing. Na een cornerbal van Bodegraven probeerde, de verder uitstekend spelende Lennart van Zon, de bal aan te nemen in plaats van weg te schieten. Toen deze aanname mislukte en hij de bal alsnog weg wilde schieten, nam hij hierbij een reeds ingelopen speler van Bodegraven mee. Situatie was zeker niet opzettelijk, maar er zijn arbiters die hem hiervoor op de stip leggen. In de 81e minuut gooide Robert Mooren de wedstrijd helemaal in het slot. Laatste man Kees Rijneveld van Bodegraven probeerde Mooren uit te kappen in de zestienmeter. Dit mislukte, waarna de Mooren beheerst de 0-3 binnenschoot.

Al met al een verdiende overwinning, maar er moet ook zeker een pluim gegeven worden voor Bodegraven. Bodegraven vocht voor wat het waard was en dit ook nog op een sportieve manier. Aanstaande zaterdag komt koploper Woerden op bezoek op ons sportpark. Bij winst kan Woerden kampioen worden. Dat dit ook gaat gebeuren verwachten de verslaggevers zeker niet. Vandaag speelde Woerden met 2-2 gelijk tegen Linschoten, de druk komt er dus (nog verder) op. Zevenhoven is altijd op zijn best tegen dit soort tegenstander. Het terras zal ongetwijfeld vol staan met supporters, daarbij doet Zevenhoven zelf nog volop mee om een prijs te pakken. De wedstrijd van vandaag analyserend zal een ding echt beter moeten en dat is de bezetting op het middenveld. Maurits Splinter, vandaag toch redelijk onzichtbaar zal op moeten staan en doen wat hij dit seizoen in een aantal wedstrijden heeft laten zien, de regisseursrol op pakken en de ploeg bij de hand nemen. Als dit gebeurt houdt Zevenhoven de 3 punten in huis. Voorspeling voor de Jumbo Bas Bobeldijk Poule: 3-1.