SVZ’er van de week: Swen Bakker uit de JO16

Net als in de wedstrijd straalt hij het ook uit op de foto: kracht. Onze nieuwe SVZ’er van de week Swen Bakker heeft namelijk een goed en krachtig schot én is lastig van de bal te krijgen door zijn sterke lichaam. Swen voetbalt momenteel in de JO16, meestal als mid-mid maar staat liever voorin. Het scoren gaat hem goed af, zeker nadat hij het advies heeft opgevolgd om de ballen vaker iets rustiger te plaatsen in plaats van alle ballen in de kruising te willen schieten.

1. Wat is je naam, leeftijd & in welk team speel je?
Ik ben Swen Bakker, ben 15 jaar en speel in de JO16-1 van SVZ.

2. Op welke positie sta je meestal in het veld & op welke positie sta je stiekem het liefst?
Ik sta meestal op mid-mid, maar het liefste sta ik voorin. Ik vind het altijd wel leuk om in de spits te staan.

3. Wie zijn je begeleiders?
Robert Plasmeijer en Pieter Verkerk zijn de coaches op de zaterdagen, dan is Robin Domburg er ook bij als materiaalman. Jop Vianen en Oscar Boekestein geven elke dinsdag en donderdag de trainingen.

4. Wat is je grootste voetbaltalent?
Ik heb een goed en krachtig schot & ik ben redelijk moeilijk van de bal af te krijgen door mijn sterke lichaam.

5. Welk onderdeel wil je nog heel graag verbeteren?
Ik zou graag wat sneller willen worden en ook mijn voetenwerk verbeteren. We trainen tegenwoordig veel met de loopladders en daardoor is het al veel beter geworden, maar er is nog steeds winst te boeken.

6. Wat is je favoriete club in Nederland & welke in het buitenland?
In Nederland ben ik fan van Ajax en in het buitenland vind ik AC Milan een hele mooie club.

7. Wie is je favoriete speler & welke kwaliteiten van deze speler zou je zelf graag hebben?
Voor mijn favoriete speler duiken we toch even de geschiedenisboeken in, maar ik vind Hristo Stoichkov een hele gave speler. Vooral omdat hij altijd doelpunten kon maken in de meest moeilijke hoeken.

8. Wat is het leukste wat je meegemaakt hebt bij SVZ?
Ik vond het Bart Mol toernooi altijd heel erg leuk. Met mijn eigen team in de zaal spelen tegen de verenigingen uit de omgeving, daar heb ik goede herinneringen aan.

9. Welke wedstrijd vond jij de leukste wedstrijd in je ‘SVZ-carrière’ en waarom was deze wedstrijd zo leuk?
Dat moet de wedstrijd tegen SJZ in Zoeterwoude wel geweest zijn. Het werd uiteindelijk 3-3, door 2 doelpunten en 1 assist van mij. Bij de 0-1 gaf ik de assist op Rens Jansen, die hem mooi afmaakte. De 0-2 was een schot van mij vanaf de middenlijn nadat ik de keeper iets te ver voor zijn doel zag staan. Helaas draaide SJZ de wedstrijd volledig om daarna en stond het uiteindelijk zelfs 3-2 voor SJZ. Dit leek ook de eindstand te worden tot Tristan Domburg neergehaald werd in het strafschopgebied. Penalty voor ons, ik mocht hem nemen en scoorde zo de 3-3 in de blessuretijd. We hadden de wedstrijd liever gewonnen, maar ik heb er wel hele goede herinneringen aan.

10. Hoop je over tien jaar nog steeds bij SVZ te voetballen & wat hoop je in die tien jaar bereikt te hebben als voetballer?
Ik hoop dat ik over 10 jaar misschien hoger op voetbal, als dat me lukt. Maar als ik nog ‘gewoon’ bij SVZ speel, vind ik dat ook helemaal niet erg!

11. Aan welke tips van een trainer/coach heb jij het meeste gehad die je ook graag met anders SVZ’ers wil delen?
De beste tip die ik ooit heb gehad was van Leon Kampman. Ik wou namelijk altijd alle ballen in de kruising schieten, maar die schoot ik vervolgens 9 van de 10 keer over. Toen heeft Leon mij de tip gegeven om het rustiger aan te doen bij de schoten en de schoten meer te plaatsen. Vanaf dat moment probeer ik ze met binnenkantje links te schieten. Vanaf dat moment scoor ik veel vaker.