SVZ’er van de week: Bastiaan van Dam uit de JO16

NIEUW! Onze wekelijkse rubriek SVZ’er van de week. Met een elftal vragen aan onze jeugdspelers proberen we ze beter te leren kennen. Want wat is bijvoorbeeld hun grootste voetbaltalent en van welke profvoetballer zouden ze graag de kwaliteiten willen overnemen? En stiekem zijn we ook heel benieuwd of onze jeugdspelers verwachten over tien jaar nog steeds bij SVZ te voetballen. Iedere week laten we een andere SVZ’er aan het woord. Deze week de eer aan Bastiaan van Dam uit de JO16 om af te trappen!

1. Wat is je naam & leeftijd?
Hoi! Ik ben Bastiaan van Dam en ben 14 jaar.

2. In welk team speel je?
Ik speel dit seizoen in de SVZ JO16-1.

3. Op welke positie sta je meestal in het veld & op welke positie sta je stiekem het liefst?
Meestal speel ik als centrale verdediger, maar ik zou het liefst wat meer naar voren willen voetballen. Net achter de spitsen, op de nummer 10 positie.

4. Wie zijn je begeleiders?
Rondom de wedstrijden zijn dat Robert Plasmeijer, Pieter Verkerk en Robin Domburg. Trainen krijg ik van Jop Vianen en Oscar Boekesteijn.

5. Wat is je grootste voetbaltalent?
Mijn coaching, positionering bij balbezit tegenstander, een goede dribbel en een goede passing.

6. Welk onderdeel wil je nog heel graag verbeteren?
Het koppen van de bal kan ik nog wel wat verbeteren.

7. Wat is je favoriete club in Nederland & welke in het buitenland?
In Nederland ben ik fan van Ajax en in het buitenland van Barcelona en Manchester United. Dat ik fan ben van Manchester United is een beetje gegroeid in de tijd dat Zlatan Ibrahimović daar speelde.

8. Wie is je favoriete speler & welke kwaliteiten van deze speler zou je zelf graag hebben?
Frenkie de Jong, zijn schijnbewegingen als hij aan het dribbelen is zijn echt gaaf. Die zou ik ook heel graag beheersen!

9. Wat is het leukste wat je meegemaakt hebt bij SVZ?
Voetbalkamp is altijd heel erg gezellig en daarnaast is het bekeravontuur in de JO11 een mooie herinnering. Helaas verloren we de halve finale uit bij DHC in Delft. Maar het was wel leuk om zo ver te komen.

10. Hoop je over tien jaar nog steeds bij SVZ te voetballen & wat hoop je in die tien jaar bereikt te hebben als voetballer?
Ik verwacht dat ik over tien jaar nog steeds bij Zevenhoven speel en hopelijk in het eerste als mid-mid en aanvoerder.

11. Aan welke tips van een trainer/coach heb jij het meeste gehad die je ook graag met anders SVZ’ers wil delen?
Mijn tip: je hoeft niet altijd vooruit te passen, want je moet in principe altijd terug kunnen spelen. Het is dus belangrijk dat er een speler onder degene met de bal staat, zodat je de bal terug kan passen. Vanaf daar kun je vervolgens twee stappen naar voren maken om aan te vallen.