SV Zevenhoven gaat voor zonnepanelen

zonnepanelenEind 2015 heeft de vereniging een energiescan laten uitvoeren en de uitkomst hiervan was dat er op een aantal gebieden verbeteringen mogelijk zijn om energie te besparen waardoor op de (middel)lange termijn veel geld bespaard kan worden. Onder andere zijn er aanbevelingen gedaan voor het vervangen van verouderde apparatuur en verlichting. Naar aanleiding daarvan hebben we binnen de vereniging iemand verantwoordelijk gemaakt voor het energiegebruik, de energiecoördinator. Jan Pieterse heeft deze taak op zich genomen. Inmiddels zijn de gloeilampen in de kantine vervangen door spaarlampen en op dit moment wordt gekeken hoe we onze koelkasten en vriezers efficiënter kunnen inzetten. Naast de besparingen is het zelf opwekken van energie op meerdere vlakken een aantrekkelijke investering voor de toekomst gebleken, en daar gaat SV Zevenhoven voor.

Zonnepanelen
Als één van de eerste clubs in de regio wil de vereniging met het plaatsen van zonnepanelen investeren in een duurzame toekomst. Naast een grote CO2 reductie die het met zich mee brengt is er ook een aanzienlijke besparing op de energiekosten voor een duur van minimaal 25 jaar. Het doel van de vereniging is om jaarlijks tot 20.000 kWh zelf op te gaan wekken met zonnepanelen. Het aanschaffen van deze zonnepanelen brengt een behoorlijk investering met zich mee. De investering zal echter binnen 7 tot 8 jaar terugverdiend zijn. En alle jaren die daarop volgen, besparen we heel veel geld.

Acties
In business club partner en sponsor ST/Warmte uit Nieuwkoop heeft de vereniging een lokale partner gevonden om dit project aan te gaan. ST/Warmte verzorgt al jaren lang het onderhoud aan de verschillende installaties en is uit het offertetraject de beste partij gebleken. Het doel is om de zonnepanelen richting het einde van het jaar geplaatst te hebben. Vanuit het Rijk is er inmiddels al een toezegging voor een subsidie. Er is echter nog veel meer geld nodig. Het investeren in zonne-energie is een belangrijke stap voor de toekomst van de vereniging. Halverwege september zal er daarom een grote actie van start gaan waarbij we onze leden oproepen om een paneel of een gedeelte van een paneel te sponsoren. Dit kan op persoonlijke titel, met je team, je vrienden, je familie of wellicht via je eigen bedrijf of je werkgever. En in het najaar zal er een ludieke actie vanuit de jeugd opgezet worden, zodat ook zij hun steentje bijdragen aan de toekomst van SV Zevenhoven, maar uiteraard ook aan het milieu. Meer informatie volgt begin september.

stwarmte