‘SLIMMER CHILLEN = CORONA KILLEN!’ Dat is de campagne die de Veiligheidsregio Hollands Midden start, gericht op jongeren en studenten. De boodschap? Houd 1,5 meter afstand van elkaar.
Chillen met je vrienden: hoe doe je dat in coronatijd? Als je zoveel mogelijk thuis moet blijven van de overheid. Of wel naar buiten mag, maar altijd minimaal op anderhalve meter afstand van elkaar moet blijven. De campagne ‘SLIMMER CHILLEN = CORONA KILLEN!’ daagt jongeren en studenten uit om voorbeelden op film, foto of in tekst vast te leggen van hoe zij ‘slimmer chillen’ met vrienden, gezien de beperkingen in coronatijd. Met als belangrijkste boodschap: houd 1,5 meter afstand.
Slimme alternatieven
“Wat is jouw slimmer chillen moment?” Die vraag legt de VRHM voor aan scholieren en studenten uit de regio. VRHM-voorzitter Henri Lenferink: “Want chillen met vrienden moet, gezien de coronacrisis, voorlopig even aan een aantal afgesproken regels voldoen. Zo kennen we allemaal de norm dat we anderhalve meter afstand van elkaar moeten houden. Dat is best lastig. Het vraagt om veel creativiteit en je koppie gebruiken, om slimme alternatieven dus. Wat kunnen we, met alle beperkingen die er zijn, nog wel? Ik ben benieuwd welke creatieve oplossingen scholieren en studenten daarvoor verzinnen.”
Kans op een prijs
Zelf geeft Lenferink een voorzet. Hij heeft namelijk ter inspiratie zijn eigen ‘slimmer chillen-moment’ op film vastgelegd. Ook de Leidse entertainer Barry Badpak en YouTuber Alexander Ancher inspireren met hun eigen ‘slimmer chillen-moment’. Hoe dat eruitziet, is te zien op de website www.slimmerchillen.nl.
Lenferink, voorzitter van de veiligheidsregio, daagt scholieren en studenten uit om hun eigen creatieve oplossingen ook op korte filmpjes vast te leggen en op sociale media als TikTok en Instagram te delen via #slimmerchillen, of om bijdragen op film, foto of in tekst te sturen naar info@slimmerchillen.nl. “Als we dat met velen doen, dan kunnen we elkaar misschien een handje helpen om door deze lastige tijd te komen.” En voor wat hoort wat. Want wie een inzending instuurt, maakt kans op een prijs.