Nieuwe wedstrijdvormen voor pupillen

Het amateurvoetbal is vorig seizoen gestart met de invoering van de nieuwe wedstrijdvormen voor pupillen. In deze nieuwe vorm speelden de onder 8 en onder 9-pupillen 6-tegen-6-wedstrijden op een aangepast kwart veld. Onze JO9 teams voetballen ook dit seizoen hun wedstrijden in deze vorm.

Vervolgstappen
Vanaf dit seizoen (2018/’19) worden de nieuwe wedstrijdvormen verder ingevoerd in het amateurvoetbal. De onder 11 (JO11) en de meiden onder 13 (MO13) spelen vanaf nu 8 tegen 8 wedstrijden op een veld dat iets kleiner is dan een half veld (42,5 x 64m). In tegenstelling tot de onder 8, 9 en 10 pupillen worden de wedstrijden bij deze leeftijdscategorieën geleid door een pupillenscheidsrechter. Vanaf de onder 11 publiceert de KNVB ook actief rangen en standen.

Door op kleinere velden en in kleinere teams te spelen komen spelers vaker aan de bal en gaan ze meer dribbelen, schieten, samenspelen en scoren. Het spelen op een kleiner veld sluit bovendien beter aan op de belevingswereld van deze kinderen. Dit alles draagt bij aan het uiteindelijke doel: het vergroten van het spelplezier en de ontwikkeling van de spelers.

Het jeugdbestuur zal ook dit seizoen actief betrokken zijn bij de invoering van de nieuwe wedstrijdvormen. Hierbij valt te denken aan het uitzetten van velden en de overgang naar de nieuwe spelregels. Uiteraard staan wij open voor eventuele vragen.

Verdere informatie over de nieuwe wedstrijdvormen is te vinden op de site van de KNVB.