Een elftal vragen aan… Pieter Verkerk

Pieter Verkerk, een bekend gezicht van onze club, is momenteel samen met Robert Plasmeijer coach van de JO16. Zelf begon Pieter pas op 15-jarige leeftijd met voetballen en was – zoals hij het noemt – geen hoogvlieger, maar dat maakte het plezier zeker niet minder. Helaas moest Pieter z’n voetbalcarrière al vroeg beëindigen vanwege z’n knieën. Wel besloot hij door te pakken met trainen geven. Ondertussen heeft Pieter heel wat jaren als vrijwilliger bij Zevenhoven achter de rug, waaronder trainer en coach van de jeugd, het 2e en het 7e. Een mooi moment om met Pieter eens terug te blikken op al deze mooie jaren bij Zevenhoven, met als hoogtepunten het kampioenschap van het 7e én de A1.

1. Stel jezelf eens voor?
Ik ben Pieter Verkerk, getrouwd met Kim en vader van 2 kleine (grote) jongens; Finn van 4 jaar en Stan van 2 jaar oud. We wonen in het prachtige Nieuwveen en ik werk bij Maas Autogroep. Mijn hobby’s zijn op deze mooie club lopen, muziek luisteren en wielrennen. Het laatste noodgedwongen omdat voetbal er niet meer in zit voor mij met 2 klutsknieën.

2. Wat is je voetbalachtergrond?
Nou die is niet heel groot. Ik ben als 15-jarig ventje naar SV Zevenhoven gekomen. Dat was tevens ook de enige club waar ik voor uitgekomen ben. Ik begon daar als B-junior en heb daarna ook nog 2 of 3 jaar in de A1 gespeeld. Dit was ook het moment dat ik ben begonnen met trainen geven. Toen de rest naar de selectie ging vanuit de A1, ging ik naar het 5e en dat was echt een prachtige tijd. Op mijn 21ste begonnen mijn knieën het op te geven dus heb helaas op vroege leeftijd moeten stoppen.

3. Wat voor soort voetballer ben/was je?
Ik was geen hoogvlieger… Sommigen zullen hun bedenkingen wel gehad hebben toen ik in de B begon, haha.
Wat voor voetballer ik was laat ik aan anderen over wat die daarvan vonden. Maar ik denk wel dat ik iemand was die niet opgaf en hard kon werken.

4. Wat is je favoriete voetbalclub & van welke voetballer geniet je het meest?
FEYENOORD!!! En welke voetballer, ja kan wel even doorgaan. Maar van de mentaliteit van Robin van Persie, Giovanni van Bronckhorst en Dirk Kuijt kunnen veel spelers en mensen een hoop van leren.

5. Welke vrijwilligerstaken voer je op dit moment uit bij SVZ?
Op dit moment ben ik samen met Robert Plasmeijer coach op zaterdag van de JO16. Robin Domburg zorgt dat alles erom heen geregeld is op zaterdag.

6. Welke taken heb je in het verleden uitgevoerd?
Ik ben op 17-jarige leeftijd begonnen met trainen geven aan de E-pupillen en ben toen door de jaren heen met het team doorgestroomd naar de A-junioren. Daar tussendoor was ik ook nog wat jaartjes coach van het 7e.

Bardiensten heb ik in het verleden ook nog gedraaid met Nelie en Theo. Dat was altijd feest ‘s morgens. Het clubboekje vouwen/lopen in de oude bestuurskamer zal ik ook niet meer vergeten. Wat hebben we gelachen daar! En zo heb ik hier en daar nog wel wat dingen gedaan bij de club. Laatste jaartjes ben ik trainer/coach geweest van het 2e en weer A-junioren.

7. Wat is het mooiste wat je tot nu toe meegemaakt hebt bij SVZ?
Kampioen worden met het 7e was prachtig. Op de laatste speeldag speelden we uit bij Kamerik. Kamerik had aan één punt genoeg en wij moesten winnen. We hebben daar met 0-1 gewonnen door een goal van Rudy Bader. Dat seizoen en team zal ik nooit vergeten.

Maar het állermooiste was echt het kampioenschap met de A1. Daar denk ik nog wekelijks aan terug. Ook daar was het de laatste speeldag dat alles beslist werd. Zevenhoven A1 tegen Siveo A1. Beide moesten winnen om kampioen te worden maar bij gelijkspel werd Zwammerdam kampioen. Wij wonnen op eigen veld met 2-0. Dat was fantastisch en onvergetelijk.

8. Wat vind je het leukste aan vrijwilliger zijn bij SVZ?
De mooie club Zevenhoven helpen en de oprechte waardering die je krijgt voor wat je doet.  Niet in middelen maar in woorden en gesprekken die je hebt met iedereen op de club.

9. Welke eigenschap moet de club SVZ absoluut behouden in jouw ogen?
De eerlijkheid en oprechtheid in gesprekken die je hebt als het om de club maar ook als het om jezelf gaat.

10. Wat zou SVZ nog kunnen verbeteren met het oog op de vrijwilligers?
Als ik eerlijk ben over Zevenhoven niet zoveel denk ik. We leven in een maatschappij waar vrijwilligers noodzakelijk zijn geworden en onmisbaar zijn. Ik hoop dat mensen dat ook inzien en vrijwilliger willen blijven/worden.

11. Aan wie zou jij graag de bal willen doorspelen?
Bij deze wil ik Dolf van Leeuwen aanwijzen. Zonder andere tekort te doen, maar hij heeft echt heel veel betekend voor deze club. En ikzelf heb ook veel aan hem gehad/van hem geleerd.

De oude A1; het kampioensteam