Een elftal vragen aan… Leen van Mever

Leen van Mever is al jaren betrokken bij SV Zevenhoven en nog altijd een belangrijke kracht. In 1968 werd hij als 8-jarige lid van de club, en voetbalde hij tot de A-junioren. Vervolgens is hij vrijwilliger geworden. Zo is Leen onder andere leider geweest en heeft hij veel voor de jeugd gedaan als lid van de jeugdcommissie. Op dit moment is hij het manusje-van-alles bij het 2e en komt hij nog altijd met veel plezier bij de club. Zoals hij het zelf zo mooi zegt: “Het voelt als thuiskomen.”

1. Stel jezelf eens voor?
Ik ben Leen van Mever, getrouwd met Lia, die je op club kan tegenkomen als EHBO’er of achter de bar, als de bar weer open is natuurlijk. Wij hebben 3 kinderen Arno, Dorien en Robin, die ook regelmatig te vinden zijn op de club. In het dagelijks leven werk ik bij PPG Industries, ‘s werelds grootste verffabrikant, in Nederland vooral bekend met de merken Sigma, Histor en Rambo. Naast het voetbal mag ik graag wandelen, geen grote evenementen maar meerdaagse routes of dagtochten.

2. Wat is je voetbalachtergrond?
Die is niet spectaculair, in 1968 als 8-jarige lid geworden bij SVZ, dit was destijds de minimum leeftijd. Ik heb gevoetbald tot de A-junioren, toen begonnen uitgaan en wedstrijden bezoeken van Ajax zo te trekken dat het niet meer lukte om dit zonder een zaterdagbaan te bekostigen.

3. Wat voor soort voetballer ben/was je?
Eerst als keeper, maar de doelen waren de normale grootte met alleen een verlaagde lat en dat was wel heel groot voor een klein mannetje als ik. In het veld verdediger, ik had geen vloeiende passeerbeweging dus werd het verdediger. Als verdediger een bijtertje en soms een beetje gemeen.

4. Wat is je favoriete voetbalclub & van welke voetballer geniet je het meest?
Ajax, van eind jaren 70 tot eind jaren 90 seizoenkaart gehad. Veel meegemaakt en gezien. 3 Europacup finales live bijgewoond. In 1987 in Athene Europacup2 tegen Leipzig, 1992 Uefacup uit en thuis Torino en absoluut hoogtepunt 1995 in Wenen de Champions League tegen AC Milan. Ik geniet het meest van een voetballer die in dienst van het team voetbalt. Als ik een favoriete voetballer moet noemen kijk ik natuurlijk door een Ajax bril. Voetballers als Arnold Muhren, Frank Rijkaard, Jari Litmanen, Stefan Petterson en tegenwoordig Frenkie de Jong zijn dan spelers die bij mij opkomen.

5. Welke vrijwilligerstaken voer je op dit moment uit bij SVZ?
Manusje-van-alles bij het 2e, grensrechter, zodat de coach zich op de wedstrijddag kan focussen op het team.

6. Welke taken heb je in het verleden uitgevoerd?
Leider geweest bij m’n zoon en een aantal jaren lid van de jeugdcommissie.

7. Wat is het mooiste wat je tot nu toe meegemaakt hebt bij SVZ?
Ik heb nooit op een platte kar gestaan, maar heb mooie herinneringen aan de tijd in de jeugd met Jan Koek als leider. De jeugdkampen in Ede-Lunteren op camping Eldorado. Voor velen het uitstapje van het jaar, toen vakantie voor iedereen nog niet zo vanzelfsprekend was. De verhuizing naar de Stationsstraat was destijds ook een mooie mijlpaal.

8. Wat vind je het leukste aan vrijwilliger zijn bij SVZ?
De gezelligheid! Het voelt als ’thuiskomen’. Daarnaast vind ik het leuk om mijn steentje te kunnen bijdragen aan de vereniging die, in mijn ogen, belangrijk is voor onze gemeenschap.

9. Welke eigenschap moet de club SVZ absoluut behouden in jouw ogen?
Saamhorigheid. De cultuur is ongedwongen en laagdrempelig. Iedereen wordt gewaardeerd zoals zij/hij is.

10. Wat zou SVZ nog kunnen verbeteren met het oog op de vrijwilligers?
Persoonlijk weet ik niet zo snel iets op te noemen, maar dat kan voor iedereen anders zijn natuurlijk. Daarom is het belangrijk om met elkaar in gesprek te blijven op alle niveaus.

11. Aan wie zou jij graag de bal willen doorspelen?
Aan Pieter Verkerk. Pieter loopt al heel wat jaartjes op de club rond. Ik heb bewondering voor het enthousiasme waarmee hij als trainer/coach aan verschillende jeugdteams leiding heeft gegeven en geeft.