De officiƫle website van

Bestuursupdate kunstgras jeugd

De KNVB heeft maandagmiddag 10 oktober met onder andere het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), Vereniging Sport en Gemeente (VSG), Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), en vertegenwoordigers uit de kunstgras branche rond de tafel gezeten om te bespreken wat de vervolgstappen zijn om de onzekerheid over kunstgras weg te nemen.

De belangrijkste uitkomst van dit gesprek is dat het RIVM per direct nieuw onderzoek gaat verrichten en dat de resultaten in het begin van het nieuwe jaar worden gepresenteerd. Verder benadrukte het RIVM nogmaals dat vooralsnog niet verwacht wordt dat het gebruik van rubbergranulaat op kunstgras leidt tot risico’s voor de gezondheid en er dus gewoon op gesport kan worden.

Ons (aangepaste) beleid voor de jeugd
Met de standpunten van de Minister, de KNVB en het RIVM, alsmede de ontwikkelingen in andere landen, blijven wij bij ons beleid om deze partijen te volgen en geen wedstrijden of trainingen op kunstgras af te gelasten. In de tussentijd plannen wij de trainingen en wedstrijden van de allerkleinsten zoveel mogelijk op natuurgras. Daarom is besloten om veld 2 beschikbaar te stellen voor de trainingen van de jeugd, tot de uitslag van het onderzoek bekend is. Dit is om de onrust die er is bij diverse ouders zo veel als mogelijk weg te nemen.

Bij uitwedstrijden, waar een team van onze vereniging op kunstgras moet spelen, blijven wij de lijn volgen van de vereniging waar wij op bezoek zijn. En als het grasveld afgekeurd wordt, zal bij thuiswedstrijden uitgeweken worden naar het kunstgrasveld.

Wel of niet douchen is een zaak voor de ouders en de sporter zelf. Wij vinden het sowieso vanzelfsprekend dat na een inspanning een douche wordt genomen.

We willen nogmaals benadrukken dat we achter KNVB/RIVM standpunt staan, maar dit besluit hebben genomen om ouders tegemoet te komen. Zodra er nieuws of ontwikkelingen zijn, informeren wij jullie vanzelfsprekend weer via onze website.