Interview met Jan Schalwijk, deel 2

Zoals u in het 1e deel van het interview met Jan Schalkwijk kon lezen liep Zevenhoven in het seizoen ’74-’75 de promotie naar de 3e Klasse KNVB net mis. Het seizoen ’75-’76 eindigde het keurkorps van trainer Schalwijk op een keurige 3e plaats. Het seizoen ’76-’77 moest het seizoen van de ‘verjonging’ worden. Trainer Schalkwijk had vanuit de club de opdracht gekregen om jeugd in te gaan passen in het 1e elftal. Na acht gespeelde wedstrijden maakte de oefenmeester de balans op. In het stuk van woensdag 10 november 1976 interviewt Rijn & Gouwe journalist Rien van Vliet trainer Schalkwijk. De kop “OUWE HAP terug in de basis” laat niets aan onduidelijkheid over. De verslaggevers wensen u veel plezier met het laatste interviewdeel van Jan Schalkwijk.

‘OUWE HAP’ TERUG IN DE BASIS

ZEVENHOVEN – Ter vergelijking: Na acht wedstrijden verzamelde Zevenhoven vorig seizoen elf punten met een doelsaldo van zeventien voor en negen tegen. In deze competitie – ook na acht wedstrijden – komt Zevenhoven niet verder dan zeven punten met een doelsaldo van negen voor en achttien tegen. Oftewel: de verjonging is op niets uitgelopen.

“Nee, nee, nee, inderdaad”, beaamt ook trainer Jan Schalkwijk, die begin dit seizoen o.a. Joop Blijleven, Gerard van der Lek, Cees van Lith en later ook Leo Bos plaats liet maken voor de jeugd. “Maar wij komen nu fysiek wat kracht te kort. Dat wil uiteraard niet zeggen dat de jongens schuldig zijn aan het verliezen. Ik zeg gewoon: de oudere jongens hadden veel meer moeten werken om de jeugd op te vangen, dat is het punt.”

Toch grijpt de geplaagde Schalkwijk voor het duel van komende zaterdag tegen TAVV terug op de ‘ouwe hap’.

Verplichting

“Kijk als je wedstrijden gelijk speelt, die je had moeten winnen en dan op een gegeven moment nog blij bent dat je een punt haalt. Dan vind ik: nu moet het stoppen. Want er zit zelfs gevaar in voor degradatie. Zeker nu er twee ploegen uit gaan. Ik vind het ook een verplichting richting Zevenhoven. Ook al zegt men van niet.”

“De jeugdafdeling heeft er nu de pest in dat ik de jongens eruit gelaten heb. Maar moeten wij dan degraderen? Ja, maar, je degradeert niet met dit elftal wordt er dan gezegd. Ik zeg: nee, dat zeggen jullie allemaal. Wij degraderen niet. Maar de bewijzen liggen er toch, dat wij geen punten pakken.”

DEVJO

Afgelopen zaterdag oefende Zevenhoven tegen DEVJO met o.a. Leo Bos in de spits. “Hij verrichtte ontzettend veel werk en creëerde daardoor veel ruimte voor een ander. Het bewijs kwam wel dat wij met 3-0 voor kwamen te staan.” Toch kwam DEVJO terug tot 3-3? “Ja drie goals tegen en alle drie uit corners. Allemaal ingekopt. Ik denk ook niet dat Cees van Lith (Nico van den Helder verdedigde het doel) uit zijn goal gekomen zou zijn, maar hij gaat wel tekeer als er op die manier een doelpunt ingaat.”

Sidderen

“Kijk, dan sidderen zij voor hem en pakken zij of die vent of zij gaan de lucht in met die bal. Nu gebeurt er helemaal niets, maar zo krijg je wel weer drie doelpunten tegen. Wij hebben dat het geluk om er nog een te maken (Koos Verlaan) en toch nog winnen met 4-3.”

“Ik ben”, aldus Schalwijk, “al huiverig met een 2-0 voorsprong. Het bewijs daarvoor is afgelopen zaterdag weer geleverd: Wij staan met 3-0 voor en dan wordt het toch nog een keer 3-3. Nou, dan heb ik toch gelijk”, vraagt Schalkwijk zich af. Zevenhoven zaterdag dus weer met Cees van Lith, Gerard van der Lek en Leo Bos in de basis. En als Dick Bader (hij viel zaterdag geblesseerd uit) niet mee kan doen, verschijnt ook Joop Blijleven in het Zevenhovense keurkorps.

Weer bouwen

Jan Schalkwijk: “Ze kunnen mij nu wel beschuldigen van: Ja, van dan had je niet zo moeten starten, dan had je niet moeten veranderen. Maar dat is geklets. Toen wilde ik gaan verjongen maar dat lukte niet. Dus grijp ik nu in. Wij zitten op een derde van de competitie en gaan nu weer bouwen.”

Afsluiting

Op zaterdag 13 november 1976 speelde Zevenhoven tegen TAVV. Zevenhoven won deze wedstrijd met 2-1 door doelpunten van Rob Uyttewaal en wie anders dan Koos Verlaan. Zevenhoven wist zich in het seizoen ’76-’77 uiteindelijk te handhaven in de 4e Klasse van de KNVB. Bewees de vertrekkende trainer Schalkwijk hiermee toch zijn gelijk?