Interview met Jan Schalkwijk, trainer ’74-’75, ’75-’76 en ’76-’77

Enkele weken geleden heeft u het interview met voormalig SVZ trainer Wim Ausum kunnen lezen. De trainer die Wim opvolgde was Jan Schalkwijk. Jan Schalkwijk is al ruime tijd geleden overleden en hierom zijn de verslaggevers maar het archief ‘ingedoken’. Het interview met Jan Schalkwijk komt uit de Rijn en Gouwe en is van medio juli 1974. De verslaggevers wensen u veel leesplezier toe.

Jan Schalkwijk rekent op karakter Zevenhoven

“Zevenhoven is altijd een geweldig karakterelftal geweest en dat is zo in een keer niet verdwenen,” aldus Jan Schalkwijk, de nieuwe trainer van de kersverse vierdeklasser Zevenhoven.

De energieke Woerdenaar begint hoopvol bij de club, die het vorige jaar met grote voorsprong de titel greep in de Goudse afdeling. Toch is de heer Schalkwijk er van overtuigd, dat het voor de zaterdagmiddagclub een lastig seizoen gaat worden. De verre reizen aan tegenstanders werken niet in het voordeel.

Trainer Schalkwijk is dan ook duidelijk teleurgesteld over de indeling van zijn club Zevenhoven. Ze zijn ingedeeld bij ploegen, afkomstig van de Zuid-Hollandse eilanden. “Ten eerste kost het veel geld”. Zegt hij wat triest. “Zo’n buspartij kost totaal vooral die wedstrijden toch wel een kleine drieduizend gulden en dat is voor een vereniging als Zevenhoven veel te veel. Zoiets zou wel opgevangen kunnen worden door veel bezoek, want dat maakt veel goed, maar dat zie ik helaas niet zo zitten. Ik moet trouwens nu al niet bij de pakken neer gaan zitten. Het seizoen is nog niet eens begonnen”, klinkt het opeens weer vurig. “Het kan moeilijk worden en misschien heb ik weer op het verkeerde paard gewed, maar dat zal ik tenslotte zelf waar moeten maken.”

Zo’n uitspraak is typerend voor de heer Schalkwijk. Opgeven is er bij hem niet bij. In zijn gloriejaren bij het Woerdense VEP vocht hij ook tot de laatste minuut. Bij Zevenhoven zal hij hetzelfde doen. Het hoofd niet laten hangen, maar doorbijten tot het lukt. “Zevenhoven moet zich kunnen handhaven. Het team bezit genoeg kwaliteit, is vrij snel en er heerst een geweldige sfeer. Bovendien is de accommodatie gewoon uitstekend. Wij moeten proberen de lijn (ingezet door vorige trainer Wim Ausum), wat voetbal betreft, nog meer te perfectioneren, nog meer te verbeteren. Vorige seizoen kwamen de backs te weinig mee naar voren. Uit angst. Er is teveel op safe gespeeld. De snelheid wordt niet genoeg uitgebouwd. Als ook de vleugelverdedigers mee opkomen kan het allemaal veel sneller gaan. Dat moet door de ervaring en de routine mogelijk zijn. De spelers bezitten genoeg karakter. Een achterstand doet hun niets. Kijk maar naar de wedstrijden van het afgelopen seizoen tegen Floreant. ” (Wim Ausum refereerde naar deze wedstrijd bij zijn interview)

“We moeten natuurlijk wel André Wahlen missen (André vertrok in het seizoen 74-75 naar Koudekerk om daar trainer te worden), maar Zevenhoven heeft er wel een razendsnel ventje van DES bij (dit ventje was Peter Kok, welke nog vele jaren uit zou komen voor SVZ 1 en zich na zijn actieve voetbalcarrière diverse functies heeft bekleed bij SVZ). Een soort van de Kerkhoff, waar ik wel wat in zie zitten. Dan heb je op het middenveld Leo Bos, een goede voetballer. Als je daar omheen een paar karakterjongens zet, echte knokkers, jongens die er veel voor over hebben er wat voor willen laten staan, zie ik handhaven in de vierde klas wel zitten. Het tweede team moet gewoon kampioen worden. Des te groter is de basis om te kiezen en des te groter wordt de concurrentie voor de eerste elftal spelers. Het moet kunnen, maar dan moeten de spelers zelf wel wat gemotiveerder worden. Misschien is dat een probleem, misschien niet.”

Uit dit interview voor aanvang van het seizoen 1974-1975 blijkt dat de opvolger van de vertrokken trainer Wim Ausum tevreden zou zijn met handhaving in de vierde klas. Hoe anders zou het lopen. Dat seizoen liep Zevenhoven op een haar na promotie naar de 3e klasse mis. In de alles beslissende wedstrijd speelde Zevenhoven met 1-1 gelijk tegen Schoonhoven, waar winst noodzakelijk was. Hierdoor promoveerde niet Zevenhoven naar de 3e klasse, maar Schoonhoven. In totaal zou Jan Schalkwijk 3 seizoenen de hoofdtrainer van Zevenhoven zijn.