JO13 trekt de overwinning net niet over de streep

Met een een brede selectie werd er door de JO13 begonnen aan de warming-up voor de wedstrijd tegen FC Oudewater JO13-2, waarbij al snel werd besloten dat Stijn en Niels niet fit genoeg waren om te spelen. Gelukkig waren Lukas en Youri bereidt om voor/na hun wedstrijd nog bij ons aan te sluiten. De terugkeer van Olivier in de basis 11 is ook het benoemen waard, na lang blessureleed was hij eindelijk fit genoeg voor zijn 1e wedstrijd in 2018.
Ondanks de mindere resultaten van de afgelopen weken was er voldoende vertrouwen bij het team dat het vandaag wel eens de goede kant op kon vallen. En waarom ook niet, het veldspel is al weken prima en FC Oudewater stond niet heel veel hoger op de ranglijst.
Om 11 uur werd er afgetrapt op een moeizaam bespeelbaar 2e veld maar al gauw bleek dat het twee voetballende ploegen waren die de strijd met elkaar aan gingen. De geschiedenis leert ons dat dat soort ploegen ‘ons wel ligt’ en dat blijkt ook vandaag weer, na een rommelig begin was het SVZ wat het spel naar zich toetrok. Dit resulteert al snel in enkele (grote) kansen, maar helaas nog niet tot goals. Totdat spits Swen vrijgespeeld wordt en oog in oog met de (goede) keeper rustig blijft, hem omspeelt en koelbloedig in het lege doel schuift. Een dik verdiende voorsprong, eentje die in de loop van de eerste helft uitgebouwd kan worden. Maar zoals wel vaker dit seizoen maakt de JO13 de goals niet en krijgt het in de counter de deksel op de neus. In eerste instantie lijkt keeper Sander nog de winnaar van het 1 vs. 1 duel te worden, maar de rebound kan in het lege doel geschoten worden. Eerder in de wedstrijd had Sander de ploeg wel op de been gehouden door een ander 1 op 1 moment wel te keren. Hierdoor wordt er met een 1-1 stand gerust.

In de rust wordt de ploeg verteld gewoon verder te gaan met waar ze mee bezig zijn, want dan zullen de kansen vanzelf weer komen. Dit gebeurt ook, want waar het krachtverschil in de 1e helft al aanwezig was, is die in de 2e helft nog groter aanwezig. Het spel wordt door het middenveld continu verlegd van de rechter naar de linker kant en ook vanuit de verdediging wordt er op juist momenten gevaarlijk ingeschoven. Dit leidt logischerwijs tot veel kansen, maar nog niet tot de 2-1. Die valt doordat de ploeg slim druk zet waarbij de bal veroverd wordt door Rens die ook koel blijft oog in oog met de keeper en de bal in het doel schuift Een gigantische ontlading volgt en ook een dik verdiende voorsprong die in het vervolg niet echt meer in de problemen lijkt te komen.

Maar doordat de ploeg op 2 gedachten hinkt gaat het toch nog mis. De ene helft van het elftal wil de overwinning verdedigen en het spel vertragen en de andere helft wil vol op zoek naar een 3e treffer. Dit leidt tot een slordige opbouw welke terecht komt bij de linkshalf van FC Oudewater die de bal fantastisch over alles en iedereen het doel in schoot. Hierdoor geeft de ploeg een zeker lijkende overwinning op het laatste moment toch uit handen en heerst er flinke teleurstelling. Maar op basis van het vertoonde spel en de geleverde strijd kan het elftal niet anders dan tevreden zijn.

Aanstaande woensdag krijgt de JO13 de kans om de nare nasmaak weg te spoelen, dan spelen ze een vriendschappelijk wedstrijd thuis tegen de JO12 van SV Nieuwkoop. Eerder dit seizoen werd er met 1-2 van dit team gewonnen, maar op het gemeentetoernooi pas geleden werd er met 2-0 verloren. Het beloofd een spannende wedstrijd te worden dus, maar wel eentje met 2 ploegen die voetballend tot mooie aanvallen willen komen.

Opstelling SVZ JO13; Sander Slof; Teun Burgy (40. Youri van Diemen), Justin Kragtwijk, Noa Blommesteijn ©, Tess Blommesteijn (58. Teun Burgy); Lukas de Boer (30. Levi van Leeuwen), Bastiaan van Dam, Joey Mourik (58. Jack Schoonenwolf); Olivier Kweekel (20. Rens Jansen), Swen Bakker, Jack Schoonenwolf (40. Olivier Kweekel)

De afbeeldingen bij dit verslag zijn gemaakt door Wim Kweekel, die ook bij de wedstrijden van de MO11 en de MO15 foto’s heeft gemaakt. De albums zijn te bekijken op onze Facebookpagina.