Het nieuwe pupillenvoetbal

Zaterdag 21 januari heeft de ledenraad van de KNVB – het hoogste besluitorgaan in het amateurvoetbal – aangegeven voorstander van de vernieuwing in het pupillenvoetbal te zijn.

Kinderen meer aan de bal
In de vernieuwde opzet voetballen vanaf het seizoen 2017/2018 pupillen onder 8 en onder 9 jaar op een kwart voetbalveld partijtjes van 6-tegen-6. Spelen op een kleiner veld sluit beter aan op de belevingswereld van kinderen van deze leeftijd. Ingooien wordt indribbelen en de rol van de scheidsrechter wordt ingevuld door spelbegeleiders.
Medio 2017/2018 volgt een evaluatiemoment waarin samen met de verenigingen wordt besproken hoe de wijzigingen in de praktijk uitwerken en of er nog verbeteringen kunnen worden aangebracht.

Overgang
In het seizoen 2018/2019 starten de teams van onder 10, onder 11 en onder 12 jaar met de nieuwe wedstrijdvormen. Door dit overgangsjaar krijgen verenigingen en voetballers de ruimte de nieuwe opzet te leren kennen en gedegen in te voeren.

De kleinste voetballers –onder 6 en onder 7 jaar- blijven onderling, bij voorkeur binnen de eigen vereniging, kleine partijtjes spelen. Het advies is kinderen onder de zes jaar 2-tegen-2 te laten spelen en onder zeven jaar 4-tegen-4. Kennismaken met het spelen van voetbal en spelplezier staan hier centraal.

Aanstaande donderdag (26 januari) zal er een interactief magazine gelanceerd worden rondom de nieuwe wedstrijdvormen, de begeleiding van de KNVB en over thema’s als voetbaltechnische aspecten, competitiezaken, accommodatie, sportiviteit en respect.

In deze infographic staan de veranderingen in het kort weergeven.